Loslaten, hoe doe je dat?

De bladeren verkleuren, het wordt kouder… het is herfst. In de Chinese leer van de 5 elementen hoort de herfst bij het element Metaal.

De longen en de dikke darm zijn de organen die bij dit element horen.

Hierbij staan de longen symbool voor het nieuwe verwelkomen (inademen) en het oude loslaten (uitademen).

De dikke darm staat, naast het fysiek loslaten van afvalstoffen, ook voor het loslaten van emoties en gedachten. Vaak hoor ik iemand zeggen: “gewoon loslaten” als je ergens niet blij mee bent of je een gespannen gevoel in je lichaam hebt. Maar hoe moeilijk is dat laatste wel niet? Dat komt omdat we gewend zijn aan vasthouden, zo gewend dat we er niet eens bij stilstaan. En dat terwijl het vasthouden energie kost!

Loslaten geeft energie!

Wil je eens ervaren hoe eenvoudig het is om bewust spanning los te laten? Doe dan eens een van de de volgende mini-oefeningen en ervaar wat ontspanning met je doet:

5 mini-oefeningen die spanning in je lichaam losmaken

Het enige wat je moet doen om van dat gespannen gevoel af te komen, is als eerste: goed op je lijf letten!

  • Voel eens, waar zitten nu die spanning en lichamelijke klachten in je lijf?
  • Kraakt je nek?
  • Zijn je kaken op elkaar geklemd?
  • Heb je een frons tussen je wenkbrauwen?

Probeer een van de vijf onderstaande oefeningen:

Ga met je aandacht naar je:

  • Kaken

Gaap de spanning weg, met wijd open mond (voor nu mag het even). Het gaat niet om de diepe uitademing, maar om de beweging die je er mee met je mond maakt. Voel je de ontspanning na het gapen?

  • Wenkbrauwen

Trek ze 2 of 3 keer flink omhoog en laat ze weer zakken. Doe ook met je oogleden mee: knijp ze samen, laat ze los en ontspan!

  • Nek

Rol langzaam je nekwervels omlaag en kom met je kin naar voren op je borstkas, rol je kin naar je rechterschouder, rol dan – via je borstkast – naar je linkerschouder.

Je houd je hoofd omlaag en ontspan je nek met iedere beweging een stukje meer.! Kun je de ontspanning voelen?

  • Schouders

Adem in en trek je schouders op richting je oren. Adem uit en laat weer los. Doe dat en aantal keren en voel wisseling tussen spanning en ontspanning!

  • Heupen

Je wist het misschien niet , maar je heupen zijn ook een flinke stress-opslagplaats. En wat blijkt zelfs? Je heupen zijn fysiek verbonden aan je kaken. Heb je spanning? Dan merk je dat vaak meteen aan je kaken, die het sein doorgeven aan je heupen.

De kaakoefening voorkomt dus dat het zover komt, en de stress écht diep in je lijf gaat nestelen.

Deze oefeningen kunnen je bewust maken van spanning en ontspanning in je lichaam. Zo kun je ook met je gedachten en emoties omgaan. Wil je daarover meer weten?

Bel mij op 06-55172242 of maak direct een afspraak.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.