Leef jij je eigen tempo?

De zomervakantie is weer (bijna) voorbij. Heb je kunnen genieten van je vakantietijd waarin je de dingen op jouw tempo kunt doen?

Ben je weer helemaal in de running en laat je de tijd jou beheersen? Of beheers jij de tijd?

Alle informatie die je op een dag in je opneemt, moet verwerkt worden. Je hebt tijd nodig voor reflectie, rust en herstel. Je kunt je hersenen niet zomaar volstoppen met feiten, informatie en standpunten zonder ook op te ruimen. Van tijd tot tijd moet je ook wat ‘wegdoen’.

Opruimwerk

Dat gebeurt deels in je slaap maar je slaap kan niet al het opruimwerk aan. Als je slaapt, heb je geen controle over je gedachten.

Daarom zijn wakende meditatie en bewuste ontspanning net zo belangrijk! Het is essentieel om na te denken over hoe je dat het beste doet en daar ook tijd voor reserveert in je agenda. Het is net zo belangrijk om ontspanning en meditatie in te plannen als beweging.

Plannen

Als je niets plant, zul je steeds prioriteit geven aan het meest acute probleem. Zoiets levert stress op. Door een planning weet je dat je tijd hebt gereserveerd voor wat er gedaan moet worden .

Tips voor een betere tijdsplanning:

  • Schrijf je planning op
  • ­Maak een gedetailleerde planning (wie doet wat?) voor een korte periode, bijvoorbeeld een week
  • ­Plan je dagen niet te vol, hou lege ruimte voor spontaniteit of onvoorziene gebeurtenissen
  • ­Plan tijd met je gezin of vrienden in
  • ­Plan rustmomenten in waarin je helemaal even niks doet.
  • Neem regelmatig een Zenmomentje en doe een mindfulnessoefening van Thich Nhat Hanh.

Creëer jouw eigen Zenmoment

Je hebt er maar een paar minuten voor nodig.

Glimlach, waar je ook staat of zit. Kijk naar een kind, een mooie boom of bloem in de natuur , een schilderij aan de muur, alles wat redelijk verstild is en glimlach. Adem rustig drie keer in en uit. Blijf glimlachen en beschouw het punt waar je je aandacht op richt als je eigen ware natuur.

Uit: Het wonder van mindfulness van Thich Nhat Hanh

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.