Met deze tips verminder je zondagse stress en ga je fluitend de nieuwe week in

Misschien herken je dit wel: dat je op zondagavond steeds weer tegen de nieuwe week opziet. Je voelt je onrustig en bent snel geïrriteerd. Je slaapt minder goed die nacht. Met deze tips lukt het je om met frisse moed aan die nieuwe week te beginnen en te genieten van de zondag.

Zoek afleiding

Eén van de dingen die je kunt doen om minder bezig te zijn met de nieuwe week is door afleiding te zoeken en daar je aandacht bij te houden. Hierdoor kun je die nieuwe week even helemaal vergeten en geniet je van je dag. Ga bijvoorbeeld gezellig op stap met je partner, gezin, een vriend of vriendin. Of pak dat ene boek dat je altijd al wilde lezen. En het maken van dat nieuwe recept in de keuken is ook een heerlijk idee.

Kom in beweging

In het weekend heb je ook meer tijd om te bewegen. Kies er bijvoorbeeld voor om een fietstocht te maken of een stevige wandeling. Door te bewegen maakt je lichaam namelijk stofjes aan waardoor je je lekkerder in je vel voelt. Na het bewegen, voel je je een stuk beter en daarnaast slaap je waarschijnlijk ook beter die nacht.

Mediteer dagelijks

Ben je bewust of onbewust aan het piekeren, probeer dan eens te mediteren of een ontspanningsoefening te doen. Probeer van meditatie een gewoonte te maken. Mediteer  dus niet alleen op zondag, maar elke dag van de week. Je kunt dit langzaam opbouwen. Begin bijvoorbeeld met vijf of tien minuten en bouw dit langzaam uit. Door meditatie relativeer je je gedachten beter waardoor het makkelijker wordt om te genieten van die zondag.

Creëer een plekje van rust

Het is niet alleen belangrijk om rust in je hoofd te hebben, maar ook om je heen. Probeer daarom je huis netjes te houden. Ruim elke dag even vijf of tien minuten wat spulletjes op en hou op deze manier je huis op orde. Een opgeruimd huis zorgt namelijk ook voor een opgeruimd hoofd.

Een goede voorbereiding

Leg de avond van te voren al je spullen klaar. Zoek je kleding uit die je aan wilt doen, maak je lunch en pak je tas in. Dit hoef je dan niet nog de ochtend zelf te doen. Ook kun je op maandag iets eerder opstaan om nog even een momentje te pakken om te mediteren of wat oefeningen te doen. Hierna kun je weer de dag en week aan!

Vind je het moeilijk om bovenstaande tips te volgen en daarmee meer te ontspannen? Boek dan een afspraak voor een Shiatsu of ontspanningsmassage. Ik help je op weg om meer rust en ontspanning in je leven te creëren. https://www.kuri.nl/afspraak

(Inspiratiebron: The optimist daily)

Activeer je eigen gelukshormoon!

Dopamine is een stof die onze hersenen aanmaken om ons te belonen en zorgt ervoor dat we ons beter voelen. Deze stof wordt aangemaakt tijdens activiteiten als sport, eten en seks. Wanneer je lichaam niet genoeg dopamine aanmaakt, word je sneller depressief  en heb je minder energie. Dopamine is dus een erg belangrijke stof en draagt bij aan hoe gelukkig we ons voelen.

Bepaalde voedingsstoffen helpen bij het aanmaken van dopamine. Zo zijn er producten die rijk zijn aan tyrosine. Dit is een stofje die nodig is om dopamine aan te kunnen maken. Producten als sojaproducten, vis, vlees, zuivel, bananen, noten en avocado’s zijn rijk aan tyrosine.
Naast tyrosine zijn ook antioxidanten van groot belang voor het aanmaken van dopamine. Antioxidanten helpen bij het beschermen van de dopaminecellen. Antioxidanten vind je onder andere in verschillende bladgroente, noten, pitten, bloemkool, mandarijnen en paprika’s.

Inactief én actief
Voeding is niet het enige middel om te zorgen voor meer dopamine in je lichaam. Voldoende nachtrust is hierbij ook van groot belang. Je lichaam maakt in slaap namelijk bijna geen gebruik van de beschikbare dopamine in het lichaam. Hierdoor beschik je bij voldoende nachtrust over meer dopaminecellen  tijdens de uren die je wakker bent.
Met sporten verhoog je het aanmaken van dopamine ook. Elke dag een half uur lichte beweging heeft al een groot effect op de aanmaak van dit gelukstofje.

Kom tot rust
Mediteer je regelmatig? Dan heb je wellicht al gemerkt dat je je gelukkiger voelt. Dit komt omdat meditatie ook een positief effect heeft op de productie van dopamine. Een minder bekende methode die hier ook aan kan bijdragen, is het afwisselend nemen van koude en warme douches. Je zult hiermee niet alleen zorgen voor meer dopaminecellen in het lichaam en een gelukkiger gevoel, maar ook voor een betere huid, bloedcirculatie en immuunsysteem.

Helaas zijn de bovenstaande tips niet de oplossing voor iedereen om genoeg dopamine aan te maken. Wanneer je met bepaalde mentale problemen kampt, zoals depressie of ADHD, is het namelijk moeilijker voor het lichaam om voldoende dopaminecellen aan te maken. Wanneer dit het geval is, kan je huisarts je doorverwijzen of een middel voorschrijven om je dopamine aanmaak te verhogen.
(Inspiratiebron: The Optimist Daily)

5 Redenen waarom je op vakantie moet gaan, en snel een beetje!

De zomer is in aantocht! Weet jij al wanneer je op vakantie gaat en waarheen? Of heb je redenen om niet op vakantie te gaan? Met deze vijf redenen verdwijnen al je twijfels als sneeuw voor de zon.

Je drukke leven is niet langer een excuus om een vakantie over te slaan. Je krijgt niet voor niets vakantiedagen. En als je eigen baas bent, gun jezelf dan ook vooral die vrije tijd! Er even tussenuit gaan kan namelijk niet alleen rustgevend zijn. Het verbreed je horizon en het brengt ook vijf grote gezondheidsvoordelen met zich mee.

  1. Een kleinere buikomvang

Vaak eten we wat meer en ongezonder tijdens de vakantie. Toch heeft op vakantie gaan echt een positief effect op je buikomvang. Dit blijkt uit een onderzoek dat werd gedaan aan de Universiteit van Pittsburgh. Tijdens dit onderzoek werden 1400 mensen onderzocht op de effecten van vrije tijd op hun lichaam. Degenen die het meeste gebruik maakten van hun vrije tijd, hadden een lagere BMI én kleinere buikomvang. En laten dit nu net twee factoren zijn die veel zeggen over je algemene gezondheid.

  1. Een langer leven

Vrouwen die erg weinig vakantie nemen (eens per zes jaar of minder), lopen maar liefst acht keer meer risico op een hartaanval. Ook is de kans acht keer groter dat zij sterven aan een hartziekte in vergelijk tot vrouwen die twee keer of vaker per jaar er tussenuit gaan. Dit blijkt uit de uitkomsten van Framingham Heart Study. Tijdens dit onderzoek werden vrouwen voor twintig jaar lang gevolgd.

  1. Minder stress

Er even tussenuit gaan werkt verjongend! En misschien is dit nog wel meer het geval dan voorheen werd aangenomen. Uit onderzoek van de Universiteit van Wenen blijkt dat vakantiegangers minder stress gerelateerde klachten hebben als hoofdpijn, rugpijn en hartkloppingen. Zelfs vijf weken na terugkomst van vakantie voelden zij zich beter dan collega’s die niet op vakantie gingen.

  1. Een beter liefdesleven

Maar liefst tachtig procent van de mensen die ieder jaar op vakantie gaan, zijn zeer te spreken over de romantiek binnen hun relatie. Dit blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Nielsen. Mensen die geen vrije dagen opnemen zijn minder te spreken over hun liefdesleven, 56 procent is dan nog maar positief over de romantiek. En voor wie nog twijfelt over de gezondheidsvoordelen van een goed liefdesleven: zoenen en seks geven je immuunsysteem een boost en zijn goed voor het brein. Als dit geen reden is om zo snel mogelijk vakantie te nemen!

  1. Een betere slaap

Uit onderzoek van Air New Zealand en voormalig NASA-wetenschappers blijkt dat je niet alleen beter slaapt op vakantie, maar dat je bij thuiskomst ook meer uit je slaap haalt dan voorheen. Dit onderzoek werd gedaan onder een groep reizigers. De deelnemers kregen polsbandjes die de kwantiteit en kwaliteit van hun slaap voor, tijdens en na hun reis bijhielden. Wat bleek? De reizigers sliepen niet alleen een uur langer tijdens hun vakantie, maar hielden het ook vol om bij thuiskomst twintig minuten per nacht meer te slapen. Volgens de onderzoekers helpt vakantie je om te stoppen met gewoontes die je slechter laten slapen, zoals nog even werken voor het slapen gaan of het staren naar het schermpje van je telefoon.

Kortom: maak snel plannen. Fijne vakantie!

(Bron: The Optimist Daily)

Act of kindness day!

Vandaag, 17 februari, is het Doe Vriendelijk Dag.

Ik vond het weer geweldig en grappig om te lezen dat we ook daar een speciale dag voor hebben, zo kort na de dag van de (geheime) liefde??!

Het is de bedoeling dat we deze dag extra vriendelijk zijn voor de mensen om ons heen. Deze dag wordt niet alleen in Nederland gevierd maar over de hele wereld. Deze hele dag zullen mensen dan ook extra vriendelijk zijn voor hun medemens en jij kunt natuurlijk ook meedoen…..

Het is niet de bedoeling, zoals bij Valentijn, om cadeautjes te geven maar om op een andere manier je waardering voor iemand oprecht te laten zien. Stuur een mooi berichtje, bel iemand op of ga spontaan op visite!
Met complimentjes kun je je vriendelijkheid delen. Ervaar hoe leuk het is als je iemand spontaan een complimentje geeft over waar hij of zij mee bezig is of gewoon aan iemand die voorbij loopt!

Bied je hulp aan

Weet je dat iemand zijn huis aan het opknappen is of hulp kan gebruiken met een bepaald klusje? Bied dan eens je hulp aan. Het is fijn als er iemand voor je klaarstaat, ook als is het een onbekende. Bijvoorbeeld aan die mevrouw in de supermarkt die een boodschap laat vallen met haar handen vol.

Tover jij een glimlach op het gezicht van de mensen om je heen?

Natuurlijk is het niet de bedoeling om alleen op deze dag vriendelijk voor je medemens te zijn. Het is altijd mooi als je vriendelijk naar anderen bent en je je glimlach laat zien! Toch gebeurt dit om verschillende redenen niet altijd. We hebben bijvoorbeeld veel aan ons hoofd of zitten niet lekker in ons vel. Dan schiet ons vriendelijk zijn er bij in! Ik vond deze dag een mooi aanknooppunt om aandacht te besteden aan vriendelijkheid. Een mooi begin om je bewust te worden van de vriendelijkheid van jezelf en anderen.

Ook bij de Zhineng Qigong oefenen we deze innerlijke glimlach en de vriendelijkheid naar jezelf en anderen. Wil je dat ook eens ervaren? Meer informatie hierover lees je op de volgende pagina van mijn site https://www.kuri.nl/zhigong/

En kom dan langs voor een gratis proefles op maandagmorgen of woensdagavond in Numansdorp https://www.yoshikai.nl/sportaanbod/zhinengqigong

Probeer iedere maand iets nieuws!

Half december schreef ik een blog over goede voornemens. Ben jij gestart met een goed voornemen? Lukt het je om dit in te passen in je dagelijkse bezigheden? Of heb je je goede voornemen niet kunnen volhouden en heb je je oude routine weer opgepakt? Stap dan net als ik op de rem, en doe er iets aan! Hoe? Door iedere maand iets nieuws te proberen!

Zo daag je jezelf uit

Elke maand een nieuwe ervaring, het is iets wat in eerste instantie overweldigend kan overkomen. We denken toch vaak:  “Ik weet wat ik leuk vind en daar hou ik me ook aan”. Maar door elke maand iets nieuws te proberen kun je nieuwe dingen leren, een nieuwe hobby ontwikkelen en nieuwe mensen leren kennen. Met die nieuwe ervaringen doorbreek je je oude routine. Daarmee voel je je minder snel verveeld en gelukkiger. Je daagt jezelf uit en haalt jezelf uit je dagelijkse gewoonten.

Stap uit je comfortzone

Maar wat is dan nieuw? En waar moet ik dan mee beginnen? Er is vast wel iets nieuws wat je altijd al hebt willen doen, maar wat je niet aandurfde of waar je geen tijd voor kon vrijmaken. Geïnspireerd door mijn klanten als Theo, die met drummen is begonnen, Suzanne die prachtig kan tekenen en dat heeft opgepakt en de schilderijen die Martin liet zien op zijn telefoon heb ik een lijstje gemaakt wat je de komende maanden zou kunnen ondernemen:

  • Het leren spelen van een instrument.
  • Italiaans of een andere taal gaan leren.
  • Een proefles nemen voor een  nieuwe sport die je altijd had willen proberen. Zoals Anne-Marie die onlangs is begonnen met lessen Zhineng Qigong die ik op maandagmorgen en woensdagavond geef.
  • Je kunt ook gewoon thuis beginnen met het koken van een nieuw gerecht met ingrediënten die je nooit eerder gebruikte.
  • Op je werk eens kijken of je een bepaalde werkwijze ook op een andere manier kunt doen.
  • Ga tekenen of schilderen.
  • Of beginnen met het maken van je eigen kleding.
  • En zo zijn er best 12 nieuwe bezigheden te verzinnen om het hele jaar mee te vullen waarmee je veel plezier kunt beleven!

Durf uit je comfortzone te stappen en verbaas jezelf door dingen te doen die je altijd al wilde doen! Veel Plezier!

Alles is in voortdurende verandering

Laatst kreeg ik de Hapinezz-scheurkalender cadeau. Iedere dag een nieuwe inspirerende tekst. Vandaag ben ik jarig en precies op deze dag staat er een prachtige inspiratietekst die ik graag met jullie wil delen:

“Alles is voortdurend in verandering”

Kijk maar eens naar een foto van tien jaar geleden. Toen zag ik er echt anders uit. Die tijd komt nooit meer terug. Tijd tekent je, of je wilt of niet. Je maakt leuke en positieve dingen mee maar ook komen moeilijke of verdrietige dingen op je pad.

Ga eens na in hoeverre je verandering toelaat in je leven. Niets is voor altijd. Niets blijft voor altijd hetzelfde. Geen baan is voor eeuwig, kinderen worden groot en vliegen uit, vrienden komen en gaan. En jij? Je hebt je maar aan te passen. Laat die veranderingen je les zijn in acceptatie en relativeringsvermogen. Het maakt je minder gehecht en dat verzacht de pijn van het onvermijdelijke afscheid.

“Als alles stroomt”, zoals Lao Tse al zei, “kun je het beste met de stroom meegaan!”

  • Vind jij het moeilijk om met veranderingen om te gaan?
  • Voel je je geblokkeerd?
  • Kun je moeilijk beslissingen nemen?

Shiatsu kan je helpen om de blokkades die je in je gedachten en in je lichaam voelt, op te lossen en te laten stromen. Maak een afspraak en samen kijken we hoe ik je kan helpen om beter met veranderingen om te gaan.

Mijn nieuwjaarswens voor jou!

Dat je in 2018 mag genieten van
het winterweer van januari
de zotheid van februari
het nieuwe leven van maart
de lentesfeer van april
de blijheid van mei
de warmte van juni
de vakantiegenoegens van juli
de rust van augustus
de nazomer van september
de kleurenpracht van oktober
de stilte van november
de gezelligheid van december!

365 nieuwe dagen met zoveel nieuwe kansen!
Veel inspiratie, liefde, gezondheid, energie en balans!

Begin vandaag al met je goede voornemens!

2017 is bijna voorbij  en het nieuwe jaar staat voor de deur. Veel mensen zijn bezig met het bedenken van goede voornemens om op 1 januari mee te beginnen. Maar waarom op 1 januari beginnen? Is dat omdat we het nieuwe jaar zien als een  nieuwe start? Een moment om een bepaalde periode af te sluiten of juist om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen?

Het ontstaan van goede voornemens

Het is heel mooi om een goed voornemen te hebben, maar waar komen ze vandaan? Vaak zijn het dingen die we eigenlijk al weken, maanden of zelfs jaren willen doen. Bijvoorbeeld meer bewegen, eindelijk dat boek eens lezen of naar de cursus gaan die je al jaren wil doen.

Af en toe duikt het op in onze toekomstige agenda.  We willen dus iets veranderen of verbeteren in ons leven. Het is heel positief en optimistisch om een goed voornemen te hebben.

Een nieuw begin

Het nieuwe jaar wordt vaak als nieuw hoofdstuk gezien;  een nieuw begin. Daarom kiezen we er vaak voor om dan met een goed voornemen te beginnen. We voelen ons vol nieuwe energie en willen er voor gaan. Maar waarom niet nu meteen? Elke dag, elke minuut en elke seconde kun je ook zien als een nieuw begin. Dus dit is NU het perfecte moment om te starten met je goede voornemen.

Begin vandaag en hou vol

Vaak beginnen we vol goed moed aan ons nieuwe voornemen. In het begin gaat het heel goed en hebben we  er zin in. Maar vaak is dat van korte duur. Misschien zien we niet snel genoeg resultaat of kost het toch teveel energie? Door meteen alles te geven,  haken we snel af.

Maar waarom ben je dan begonnen? Probeer daarom, voordat je aan een goed voornemen begint, het realistisch te maken. Wanneer je nu van start gaat, geeft dat minder druk die vaak aan het begin van het nieuwe jaar wordt ervaren. Je wil dan vaak alles in een keer veranderen. Dat hoeft niet. Begin daarom vandaag en maak het jezelf makkelijker. Stel je voornemens soms een beetje bij. En realiseer je dat dingen vaak niet snel gaan en vanzelf gebeuren. Het is niet voor niets een goed voornemen. Dus ga er voor en hou vol!

Ga jij ook voor stressvrije feestdagen?

De feestdagen staan weer voor de deur en voor je het weet schuif je met familie en/of vrienden aan voor het kerstdiner. Vaak kunnen deze dagen ook voor veel stress zorgen. Er wordt vaak uitgebreid gekookt, soms wil je nog cadeautjes kopen en zijn je dagen opeens met allerlei afspraken volgepland die nog voor het nieuwe jaar moeten plaatsvinden. Hoe hou je je hoofd koel voor en tijdens deze dagen?

Zorg voor goede planning

Het is handig om van te voren alles goed te plannen. Schrijf in je agenda welke afspraken je allemaal hebt. Probeer heldere lijstjes te creëren voor je boodschappen, wat en wanneer wil je de ingrediënten voor je diner inslaan? Welke cadeautjes wil ik voor wie kopen ect. Met deze lijstjes creëer je overzicht en krijg je meer rust in je hoofd.

Tijd voor jezelf!

Ook in een drukke periode als deze is het belangrijk om tijd voor jezelf te maken. Probeer bijvoorbeeld elke ochtend of avond wat ontspanningsoefeningen te doen, ga sporten of maak een wandeling in de natuur. Neem tijd voor jezelf en doe dit op jouw manier. Daarmee laad je jezelf weer helemaal op met nieuwe energie.

Vraag hulp of bied het aan

Zit je met je handen in het haar? Vraag dan om hulp. Het is geen zwakte om hulp te vragen. Het is juist sterk als je je grenzen aangeeft en kunt aangeven dat dingen te veel voor je worden en je hulp nodig hebt.  Je kunt natuurlijk ook je hulp aan iemand anders bieden wanneer je ziet dat je partner, familielid, buurvrouw of vriend(in) overloopt. In beide gevallen is het heel leuk en gezellig om elkaar te helpen en er iets moois van te maken.

Je doet het goed

En vergeet tenslotte niet dat je het goed doet. Je doet je best. Misschien wil je alles helemaal tot in de puntjes verzorgd hebben, maar is dit het belangrijkste? Door alle stress vergeet je te genieten. Probeer met deze paar kleine tips iets meer te ontspannen en onthoud dat het uiteindelijk allemaal draait om samen te zijn en te genieten van elkaars gezelschap.

Fijne feestdagen!

Verlicht zelf je stress met 5 acupressuurpunten

Iedereen voelt weleens stress maar voel je de stress (bijna) dagelijks, dan kan het een belangrijk gezondheidsprobleem worden. Ons lichaam ervaart stress om ons te helpen te overleven op het moment dat er echt gevaar dreigt. Sterker nog, stress activeert het sympathisch zenuwstelsel om de bloedstroom naar de spieren te versterken zodat er energie vrijkomt om te rennen, vechten etc..
Helaas worden we elke dag met stress geconfronteerd. In plaats van ons zorgen te maken over natuurlijke vijanden (denk aan bijvoorbeeld aan roofdieren) maken we ons zorgen over deadlines en verantwoordelijkheden. Deze factoren van het leven zullen nooit echt weg gaan en kunnen er voor zorgen dat sommige van ons zich chronisch gestresst voelen. Na verloop van tijd kan dit leiden tot slapeloosheid, spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, verminderde seksuele verlangen, lage energie en een heleboel andere symptomen zoals:
• Hoge bloeddruk
• Hoge bloedsuikerspiegel
• Depressie
• Angststoornis
• Gewichtstoename
• Vermindering van geheugen en concentratie
• Verslechterd immuunsysteem
Hoe kun je stress managen?
Het is geen verrassing dat goed eten, mediteren en oefenen kan helpen om stress te verminderen, maar soms heb je een extra boost nodig.
Acupressuur is een van de makkelijkste en oudste methode die je snel kunt helpen stress te verlichten. Dit doe je door het aanraken van bepaalde drukpunten, die op de meridianen liggen. Deze meridianen staan in verbinding met specifieke organen of zijn netwerken waar de levenskracht of «Qi» doorheen stroomt. Wanneer deze Qi geblokkeerd is, kun je ziek worden.
 
Hoe gebruik je acupressuur?
Voordat je begint met het behandelen van jezelf adem je diep in en uit. Je masseert en stretcht de huid licht rondom de acupressuurplek. Je plaatst zachtjes je duim of handpalm op de plek en geeft steeds meer druk. Hou dat ca. 3 minuten aan. Probeer de balans te vinden tussen ontspanning en pijn en adem diep in en uit.
Nu volgt de uitleg van 5 acupressuurpunten die angst en stress kunnen verlichten en die je aan beide kanten van het lichaam kan masseren.
  1. “Nei Guan” – Binnenpas – Pericard 6

Plaats drie vingers op je onderarm. Houd je ringvinger evenwijdig aan je pols. Schuif je vinger naar het midden van je onderarm naast je derde vinger. Hier ligt het drukpunt. Je kunt of druk met je wijsvinger of met je duim zetten. Na 2-3 minuten beweeg je je vinger voorzichtig in een cirkelbeweging. Je voelt de spanning minder worden en verdwijnen.

  1. “He Gu” – Verenigde dalen – Dikke Darm 4

Plaats je hand met je handpalm naar beneden zoek de huidplooi tussen je duim en wijsvinger. Spreid je linkerhand uit en plaats je rechterduim op die plek. Geef zachtjes steeds meer druk. En blijf diep ademen om alle spanning in je lichaam te laten wegstromen.

3. “Jian Jing” –  Schouderbron – Galblaas 21

Kijk in de spiegel om de plek recht tussen je nek en schouder te vinden. Gebruik je wijsvinger om direct druk op deze plek te geven en herhaal aan dit aan beide zijden om Qi door je hele lichaam te laten stromen. Het kan in het begin een pijnlijk gevoel geven maar doe je ogen dicht en blijf ademen. Je lichaam zal zich steeds verder ontspannen.

  1. “Zhong Fu” –  Verzamelzaal van het midden –  Long 1

Als je problemen hebt met het rustig en diep ademhalen, gebruik dan deze drukpunten op je borst. Plaats je vinger waar je schouder je borstspieren ontmoeten, ongeveer half tussen de oksel en je nek. Breng gematigde druk op één kant van je lichaam tegelijkertijd aan en wissel daarna van hand en plaats.

  1. “Tian Zhu” – Hemelzuil – Blaas 10

Om slapeloosheid te verlichten, als je een stijve nek hebt en/of erg moe bent: buig je nek naar voren, plaats beide duimen aan de achterkant van je nek totdat je de basis van je schedel vindt. Zak vervolgens met je duimen langzaam naar beneden langs de lange spieren aan weerszijden. Gebruik beide duimen op deze spieren, elk aan een kant. Verleng en strek je wervelkolom zodat je rechtop zit en druk kan uitoefenen op deze plekken.

Succes! Je zult je beter voelen.
Je kunt natuurlijk ook bij mij langskomen voor een Shiatsu behandeling.
Je hele lichaam wordt dan gerekt en gestrekt en je ervaart wat de acupressuur met jou doet!