Volg het ritme van de winter

Op 21 december begon de winter. Voor veel mensen is dit een lastig seizoen met zijn lange donkere uren en weinig (zon)licht overdag. Maar het is een belangrijk seizoen volgens de traditionele Chinese geneeswijze. De winter is de tijd om vaak een moment stil te staan. De koude en donkere tijd verbindt mensen meer door familiebezoekjes, het geven van cadeaus tijdens de kerstdagen en het doen van liefdadigheid.

4 Tips om in het ritme van de winter te komen

  • Lichte lichaamsbeweging en diep ademhalen

In de winter is de yin-energie op zijn hoogtepunt: het is koud, donker en vol, terwijl de yange-(zomer) energie op het laagste pitje staat. In de winter ligt onze Qi (levensenergie) dieper in onszelf opgeslagen. Ook onze Wei Qi, ook wel immuniteitsenergie genoemd, is meer naar binnen gericht. Het is belangrijk om deze energie niet teveel kwijt te raken door overdadig te zweten.

Ook is het belangrijk om diep naar je onderbuik te ademhalen om zo je Qi naar beneden te sturen. Dit kun je tijdens lange, ontspannen wandelingen in de natuur doen of als je mediteert of op een rustiger tempo aan het sporten bent.

  • Slaap lang, maak lekker warm eten

Met minder daglicht is de winter het seizoen waarin we eerder naar bed gaan en later opstaan. Maar de meesten van ons hebben geen werkuren die zich aanpassen aan dit winterseizoen. We kunnen wel eerder naar bed gaan. Dat betekent dat je eerder aan je avondeten begint. Stoofpotjes, stampootjes en soepen zijn ideaal voor het winterweer. Kook dit soort gerechten van tevoren voorbereiden (bijvoorbeeld in het weekend), zodat je ‘s avonds niet veel tijd kwijt bent met koken.

Soepen zijn vooral goed als avondeten, omdat ze makkelijker verteren. Groentes die dit seizoen extra goed voor je zijn, zijn donkere bladgroenten zoals boerenkool, snijbieten en spinazie, maar ook aardappels, pompoen, kool, spruitjes, knolraap, bietjes en bijvoorbeeld pastinaak.

Breng je recepten op smaak met kruiden: denk aan gember, chili, kardemom, en kaneel. Deze geven je warmte en helpen je spijsvertering op gang. Je kunt deze kruiden zelfs aan je thee toevoegen.

Gebruik ook wat zout (maar niet teveel), miso, tamari en zeewier. Zwarte bonen, zwart sesamzaad en linzen zijn ook goede voedingstoffen om in je winterse maaltijden te verwerken.

  • Blijf warm en drink warm

Zorg dat je warm gekleed bent als je naar buiten gaat. Een sterke Wei Qi (de energie van je immuunsysteem) beschermt wanneer je het slechte weer moet trotseren, maar warme kleding is zeker belangrijk. Denk vooral aan je nek, hoofd en voeten. Als de kou via je voeten binnendringt, voel je dat vaak snel op je blaas. Zorg ervoor dat je warme voeten houdt en blijf voldoende warme dranken drinken.

  • Eet en drink bewust

En ben je deze feestdagen veel aangekomen? Voel je je opgeblazen en oncomfortabel? Een goede tip is om dan een probioticakuur te nemen. Dit helpt voor een betere spijsvertering. Maar belangrijk is dat je je bewust blijft van alles wat je eet en drinkt.

De winter kan lastig zijn, maar volg het ritme en gebruik deze tijd om jezelf te verwennen! Voed je lichaam en geest en de winter wordt het seizoen van weer bij jezelf en de mensen om je heen komen. Kom in balans en boek een afspraak op www.kuri.nl/afspraak

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *